bursa escort - escort bursa - bayan escort - escort bayan
bursa escort - escort bursa - bayan escort - escort bayan
Geçen yazımızda,
"Sabikun, öne geçenlerdir, öne çıkanlardır, öncülerdir.
Ama bu öne geçmesi, öylesine öne geçmek için değil,
Kendisiyle birlikte Egosunu öne geçirmek için de değil,
'Önde giden kahraman!' olmak için hiç değil,
'Seçilmiş Öncülerin yani Resullerin ve yakın arkadaşlarının yolları, tarih boyunca, hep böyle oldu diyedir
" diyerek Sabikun'u, Öncüleri anlatmaya başlamıştık.(1)
Kuranda Öncüler/Sâbikûn çalışmamızdaysa, Kuran Işığında ve Günümüz Şartlarında Sâbikûn Olmak Nedir
Kuranda Sabikun kavramı isim ve fiil olmak üzere 13 yerde geçer.
Bunlardan 8i İslam Devriminin Mekke, 5i ise Medine dönemine ait ayetlerdir.
İlk geçtiği yer Naziat Suresi 4.ayettir:
1: Andolsun (veya düşün ki) söküp çıkaranlara.
2: Hemen çekip alanlara.
3: Yüzüp gidenlere.
4: Yarışıp, geçenlere.
5: Derken emri/işi düzenleyenlere!...
6: O gün bir sarsıntı sarsar.
7: Ardından bir başka sarsıntı gelir.
8: O gün kalpler titrer.
9: Gözler korkudan aşağı kayar.
10: Diyorlar ki: «Biz yine eski halimize döndürülecek miyiz?
11: Biz çürümüş kemikler olduktan sonra ha?
12: Öyle ise bu, zararlı bir dönüştür» dediler.
13: Oysa sadece bir tek komut sesine bakar!
14: Hepsi hemen bir meydana dökülecektir.
*****
Görüldüğü üzere, Öncülere ve sonra işi düzenleyenlere atıf geldi.
Yarışarak öne geçenlerden ve İşi düzenleyecek olanlardan, arka planı gözetmeyi ve kollamayı isteyen ayet dikkat çekicidir, nedeni ileride önümüze çıkacaktır.(4)
Diyorlar ki: Biz yine eski halimize döndürülecek miyiz?
Hem de bizler çürümüş kemikler olduktan sonra ha?
ayeti geldiğinde, Kureyşli Statükocular, Resulullahla alay etmek istercesine,
Ölümden sonra dirilecek olursak biz gerçekten hüsranda olacağız demektir.» dediler
İşte hemen sonrasında gelen,
Oysa (Yeniden Diriliş Saati), sadece bir tek emir sesimize bakar! ve
13.ayetteki meydana alınacaklar şeklindeki ayeti gördüğümüzde,
Allah Resulünün, Öncülere atıftan sonra nasıl bir Ultimatom çektiğini ve Meydan okuduğunu görebiliriz. (5)
Bitmedi
Kureyşlilerden sonra bir de 15.ayetten 26.ayete kadar, Musanın karşısında, 'hidayeti, iktidarının, gücünün, ve servetinin elinden alınması olarak görüp reddeden ve bu psikolojiyle halkının karşısında İlah kesilen bir Diktatörü buluruz!(6)
Resulullah Musanın Firavun'la dialoğu ve bu diktatörün, insanların başına İlah kesildiğini ilan etmesinin ardından Allah, bu diktatörün Dünyada ve Ahirette İbretlik bir Cezaya çarptırıldığını ifade eder.
Bakarsak,
Bu surenin ve pasajın Mekkede geldiği kesindir ama Peygamberliğin 2. Ve 7.yılına yerleştirenler vardır.(5)
Her iki ihtimali değerlendirelim:
Yarışıp öne geçenlere, hedeflerinin işaret edilmesinin ve metodolojik ipuçlarının verilmesinin yer aldığı bu konsept, Öncülere atfın, Kuranda kendine yer bulduğu ilk yer veya ilk yerlerden birisidir.
Eğer bu pasaj, Vahyin 2.yılında geliyorsa, bu zaman,
Mekke-Medine şehirlerinde İktidarı elinde bulunduran ve Allaha inanmakla birlikte Şirk içeren bir Din anlayışıyla halkı sömüren Statükocuların, Allahın insanları özgürleştirmek, malı, mülkü, parayı adaletli dağıttırmak ve gereksiz ayrılıkları ortadan kaldırmak üzere Vahiy indirdiğine inanmadıkları, Allah Elçisini alaya aldıkları zaman dilimidir
Ayet grubuna baktığımızda ise,
İnsanların Muhammedle olsak mı olmasak mı
İnansak mı inanmasak mı
diye düşündükleri ve Müslümanların sayılarının çok az olduğu bir zamanda, Vahyin bir de üstüne üstlük yarışıp öne geçenlere dikkat çekilmesi, arkasından işi ve düzeni yerine getirirler şeklinde yönlendirmesi ile birlikte düşünüldüğünde, bu tablo, İslam Devrimi Lideri Allah Resulu Muhammed aleyhisselamın Kurucu Kadro hesapladığının ve hazırladığının kesin kanıtıdır.
Diğer ihtimali değerlendirir ve Boykotun ilk senesinde geldiğini düşünürsek, Allah Resulunu ve onunla İslama hidaye olanları hedef alan, ölümcül bir boykotun henüz başında dâhi, Allah Resulünün, bu ambargoyu koyanları devirmek için nasıl planlar yaptığını anlamamız açısından bizim adımıza motive edici ve zorlayıcı bir misaldir.
Annelerin bebeklerine süt veremeyecek denli aç bırakıldıkları, Hatice annemizin bir devesiyle gelen ne varsa onlarca kişiye pay edildiği bir durumda dâhi, Allah Resulunun kendilerine bu ambargoyu koyan Süper Gücü devirmek üzere planlar yapması ve Kuranın daha yolun en başında bile Öncülerden ve Emri Düzenleyenlerden söz etmesi, sadece birkaç şehri değil, bütün dünyayı sömüren Süper Güçlerle olan iyi ilişkilerini ve rahatlarını bozmayan ama kendisini de Peygamberin Sünnetine Bağlı gösterek Müslümanları aldatanları değerlendirmemiz açısından ibretliktir.
Daha başta 'Sabkan/Yarışanlar/Öncüler'e işaret ve hemen sonrasındaki ayet:
"Onlar ki Emri, İşi, Düzeni, Arka Planını Kollayarak Düzenlerler!"
Sonrasında Resulullah Muhammed'le alay etmeye kalkan Kureyşli Statüko Liderlerinin öldükten sonraya dirilmeye inanmaz gözükürken, aslında Sistemlerinin devrilip kendilerinin yargılanmalarına nasıl karşı geleceklerine dair gözdağı vermeleri de söz konusudur.
Burada çok kalın çizgilerle altını çizerek belirtmekte fayda mülahaza ediyorum:
Müslümanların, Kuranda sıkça anlatımı bulunan Ahireti İnkar olgusuna, bir de bu gözle bakmaları elzemdir.
Yani bir insan, eğer ahireti reddediyorsa ve bunu da bir Peygambere veya takipçisine söylüyorsa, bu aynı zamanda şu demektir:
Ben senin Allahının bile beni çaresizlik içinde bulup, diriltip, tutup sürükleyip herkesin görebileceği bir şekilde, hem de onun yargı sisteminde yargılayabileceğine inanmıyorum, hele ki sen kimsin!... Sen asla bunu yapamazsın!
Ayette geçen âhireti vel ûlâ yani ahirette ve ondan önce ifadesi bu açıdan çok önemlidir. (7)
Bu şekilde Allah, Öte Son-Ahiret kavramının mutlaklaştırılarak, bu dünyanın devrimlerinin, yargılamalarının, cezalarının, adaletlerinin, düzenlerinin dua veya beddualarla ertelenmesine neden olan inançlı veya inançsız pasifistleri de engellemek istemektedir.
Musa'yı reddederek 'İnsanların başına İlah kesilen' Diktatörün Ahirette olduğu gibi, Bu Dünyada, Şimdi ve Burada da devrildiğini ve ibretlik bir cezaya tabi tutulduğuna dikkat çekmektedir.
Bunu yaparken daha başta kullandığı sarsıcı üslub açıktır:
Önce Sabikun'u, Öncüler'i Er Meydanı'na davet...
Sonra onların açtığı yolda, işi ve düzeni dikkatle gerçekleştireceklere ayet
Ve sonra, Kureyş Statükosu ve Mısır Diktatörlükleri üzerinden Hedef'i işaret! ...
Kureyş'in karşısında Allah Resulu Muhammed'in,
Firavun'un karşısında Allah Resulu Musa'nın duruşundan hareketle söyleyebiliriz ki,
Allah'ın Dini İslam,
'Allah'ına Kadar Benim! Herşey benim! Burada Allah yok, ben Varım!
Allah varsa da onunla kurulacak olan ilişkileri, dini, dünyayı ben belirlerim!' diyenlerin,
Allah'ın Resulleri, Allah'ın Meydana Sürdüğü Öncüleri ve Onların Takipçileri Tarafından Devrilmesidir!
...
Daha Kurandaki 13 yarış yerinden, ilkine baktığımızda karşımıza çıkan sahne budur
Gerisini siz düşünün
İnşaallah, devam edeceğiz
__________
Dip Notlar:
(1) http://www.analizmerkezi.com/yazar/sbikn-23924.html
(2) Hatırlatmak gerekir ki, Hakla Batılı ayıran Kuranla yaptığımız bütün çalışmalarımızı, perspektifimize bağlı kalarak gerçekleştirmekteyiz.
Bu perspektif ise, Kuran ayetlerinin geldiği zaman, zemin ve ortamla olan ilişkisini önemseyen ve önceleyen bir hassasiyete dayanır.
İnşaallah, bu usûl ve perspektifimizi ayrıca bir yazı konusu yapabileceğiz.
(3) Naziat Suresi, 5.ayet: [ فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا Fel mudebbirâti emrâ]
Ayet ister vahyin isterse boykotun ilk yılında gelmiş olsun, işi düzenlerken plansızlığın ve hesapsızlığın değil tedbirin önemi açıktır, yazıda vurguladık. Öncülerin arkasından işi düzenleyenlerin tedbirsizliklerinin nelere yol açacağını ima etmek açısından önemlidir.
(4) Suyûti, Lübâbun Nukûl, II,191
(5) Naziat Suresi 15-26.ayetler
15. Mûsânın haberi sana geldi mi?
16. Hani, Rabbi ona mukaddes Tuvâ vadisinde şöyle seslenmişti:
17. Haydi Firavuna git! Çünkü o azmıştır.
18. Ona de ki: İster misin (küfür ve isyanından) temizlenesin?
19. Seni Rabbine ileteyim de ona karşı derinden saygı duyup korkasın!
20. Derken Mûsâ Ona en büyük mucizeyi gösterdi.
21. Fakat o, Mûsâyı yalanladı ve isyan etti.
22. Sonra sırt dönüp koşarak gitti.
23. Hemen (adamlarını) topladı ve onlara seslendi:
24. Ben, sizin en yüce Rabbinizim! dedi.
25. Allah onu, ibret verici şekilde dünya ve âhiret cezasıyla cezalandırdı.
26. Şüphesiz bunda Allahtan sakınıp korkan kimseler için büyük bir ibret vardır.
(6) Naziat Suresindeki bu anlatım, kendi bağlamı içinde bir tek pasajdır ki bundan olsa gerek Mehdi Bazergan, buraya kadar olan kısmın, Vahyin henüz 2.yılında geldiğini belirtmiştir. O, Naziat Suresi 1-26 arasını Vahyin 2. Yılına ve 27-46 arasını ise 3.yıla ait görmektedir. Blacher de benzer görüştedir. İbni Abbastan gelen kadim rivayet ise, Peygamberliğin 7. yani Boykotun 1.yılına yerleştirmektedir. Biz yazımızda her iki ihtimali de gözetmeye çalıştık.
(7) Naziat Suresi, 26.ayet: [فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَى Fe ehazehullâhu nekâlel âhıreti vel ûlâ]